Η διαχείριση εγγράφων OpenKM προσφέρει λογισμικό διαχείρισης αρχείων. Ο όρος Enterprise Content Management - ECM - είναι ένας όρος που καθορίστηκε το 2005 από επαγγελματίες της πληροφορίας και ανταγωνίζεται άλλες έννοιες όπως το EDRMS ή το ERMS. Υπάρχει πολλή βιβλιογραφία με όρους που σχετίζονται με τη διαχείριση εγγράφων, όπως: ECM, EDRMS, ERMS, DM, KM, μεταξύ άλλων. Οι όροι αυτοί καθορίζονται περισσότερο από τους κανόνες μάρκετινγκ παρά από αντικειμενικούς λόγους.
Ωστόσο, προτιμούμε τον όρο EDRMS (Enterprise Document and Record Management System), ίσως με λιγότερη επιτυχία στον κόσμο του μάρκετινγκ, αλλά από την άποψή μας είναι πιο αυστηρός και αντιπροσωπευτικός.
Η διαχείριση πληροφοριών, ως προς την διαχείριση εγγραφών, αφορά τον αποτελεσματικό και συστηματικό έλεγχο της δημιουργίας, παραλαβής, συντήρησης, χρήσης και διάθεσης εγγραφών, συμπεριλαμβανομένων και των διαδικασιών συλλογής και διατήρησης αποδεικτικών στοιχείων και πληροφοριών. Οι εγγραφές είναι πληροφορίες που δημιουργούνται, λαμβάνονται και διατηρούνται ως αποδεικτικά στοιχεία από έναν οργανισμό ή πρόσωπο, σύμφωνα με νομικές υποχρεώσεις ή/και κατά την διάρκεια μιας συναλλαγής.
Οι λύσεις λογισμικού διαχείρισης εγγραφών διέπουν τις πρακτικές των διαχειριστών εγγραφών καθώς επίσης και οποιουδήποτε ατόμου που δημιουργεί ή χρησιμοποιεί εγγραφές κατά τη διάρκεια των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων. Η διαχείριση ηλεκτρονικών εγγραφών σε έναν οργανισμό περιλαμβάνει:
Όλοι οι οργανισμοί πρέπει να προσδιορίσουν το ρυθμιστικό περιβάλλον που επηρεάζει τις δραστηριότητές τους και τις απαιτήσεις για να τεκμηριώνουν τις δραστηριότητές τους. Οι πολιτικές και οι διαδικασίες των οργανισμών πρέπει να αντικατοπτρίζουν την εφαρμογή του ρυθμιστικού περιβάλλοντος στις επιχειρηματικές τους διαδικασίες. Ένας οργανισμός θα πρέπει να παρέχει επαρκή στοιχεία για τη συμμόρφωση με το κανονιστικό περιβάλλον στα αρχεία των δραστηριοτήτων του.
Ένας οργανισμός θα πρέπει να καθιερώνει, να τεκμηριώνει, να διατηρεί και να θέσει σε ισχύ πολιτικές, διαδικασίες και πρακτικές για τη διαχείριση αρχείων προκειμένου να διασφαλίσει ότι ικανοποιείται η επιχειρηματική του ανάγκη για αποδεικτικά στοιχεία, σχετικά με τις δραστηριότητές του.
Σε ένα σενάριο διαχείρισης ηλεκτρονικών αρχείων, δημιουργούνται, λαμβάνονται και χρησιμοποιούνται αρχεία για τη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Oι οργανισμοί για να συμμορφωθούν με το κανονιστικό περιβάλλον και να παρέχουν λογοδοσία, θα πρέπει να δημιουργούν και να διατηρούν αυθεντικά, αξιόπιστα και λειτουργικά αρχεία και να προστατεύουν την ακεραιότητα αυτών των αρχείων για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται. Για να γίνει αυτό, οι οργανισμοί πρέπει να δημιουργήσουν και να εφαρμόσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης αρχείων που να περιλαμβάνει:
Ένα σχέδιο αρχείων είναι μια περιεκτική περιγραφή που περιλαμβάνει τα έγγραφα, την οργάνωση των αρχείων, τις ενεργές τοποθεσίες των αρχείων, τις οδηγίες μεταφοράς αρχείων, τις οδηγίες διατήρησης αρχείων και διάθεσης και άλλες συγκεκριμένες οδηγίες που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαχείριση των αρχείων.
Το σχέδιο αρχείων του λογισμικού διαχείρισης εγγραφών OpenKM, καθορίζει τον τρόπο οργάνωσης των εγγραφών κατά τη δημιουργία ή τη λήψη τους, παρέχει έναν "χάρτη πορείας" των εγγραφών που δημιουργούνται και συντηρούνται από μια οργανωτική μονάδα και διευκολύνουν τη διάθεση των εγγραφών.
Το σχέδιο αρχείων δημιουργείται λεπτομερώς από τη σειρά εγγραφών την οργανωτική μονάδα, καθώς και από άλλες πληροφορίες σχετικές με τον τρόπο διαχείρισης και από ποιον διαχειρίζονται, ενσωματώνοντας τις ακόλουθες πληροφορίες στο σχέδιο των αρχείων.
Το σχέδιο αρχείων του OpenKM, περιγράφει για κάθε τύπο εγγραφών στον οργανισμό, τη θέση όπου πρέπει να αποθηκευτεί, τους κανόνες που ισχύουν για 'αυτό, το χρονοδιάγραμμα διατήρησης και το χρονοδιάγραμμα, τον τρόπο διάθεσής τους και το άτομο ή τα άτομα που είναι υπεύθυνα για το διαχείριση ΤΟΥ. Αποτελείται από τις ακόλουθες εργασίες:
Επιτρέπει την κληρονομιά μεταξύ των σειρών αρχείων.
Ορίστε την ασφάλεια ανά σειρά αρχείων των εγγραφών.
Δυνατότητα ορισμού αναζητήσεων με βάση τις σειρές αρχείων.
Η ταξινόμηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων λειτουργεί ως ένα ισχυρό εργαλείο για την υποστήριξη της λειτουργίας των επιχειρήσεων καθώς επίσης και στην υποστήριξη πολλών διαδικασιών που εμπλέκονται στη διαχείριση των αρχείων:
Το σύστημα ταξινόμησης αντικατοπτρίζει την επιχειρηματική λειτουργία ενός οργανισμού και βασίζεται συνήθως σε ανάλυση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του οργανισμού. Το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη ποικίλων διαδικασιών διαχείρισης αρχείων.